Boka Riskutbildning – Del 1

Riskutbildning

Riskettan

För dig som vill boka riskutbildning del 1 i Växjö.

Du är välkomna till vår fräscha lokal på Storgatan 1, bredvid Smålandsposten.
  • Kursen är obligatorisk för de som ska göra kunskapsprov och körprov.
  • Boka in dig enkelt på nedanstående formulär . Du kan även ringa till receptionen så hjälper vi dig.
  • Mer information om kursen hittar du längst ner på sidan
Riskettan på  599 kr.

Riskettan för trygghet

Riskutbildning 1 behandlar alkohol, droger, trötthet i trafiken och andra beteenden som kan skapa risker. Kursen tar ca 3,5 timmar. Detta är ett mål som regeringen har satt upp och som lanserades 1997 där visionen är att inga personer ska dö eller skadas svårt i trafiken, något som ställer höga krav på våra vägar, trafikregler och framförallt på förarna.

Vi på Vägsjö Trafikskola har gjort det möjligt för dig med ett pressat schema att gå riskettan utan problem, vi erbjuder Växjös bredaste utbud av tider. För oss är det viktigt att du kan boka in det datumet som passar bäst just för dig.

Riskutbildning 1 innehåller:

Hur du ska bli en säker, ansvarsfull förare.

Konsekvenserna i trafiken.

Medvetenhet om risker och farliga beteenden i trafiken. Du lär dig hur man på ett säkert sätt kan förutse och hantera dessa situationer.

Risker och risktagande.

Regler för rattfylleri och trötthet i trafiken.

Olika gruppers olycksrisk såsom män, kvinnor, yngre och äldre.

Hur passagerare, mobiltelefonanvändning, stress och mycket annat påverkar dig som förare.

Riskettan och risktvåan har båda nollvisionen som grund och målet är att ingen ska skadas allvarligt eller dödas i trafiken. Riskutbildningen gäller i fem år, inom den tiden måste du ta ditt körkort. En genomförd riskutbildning för motorcykel gäller tyvärr inte för personbil.

Vad händer efter riskutbildning 1?

Du måste ha genomgått hela riskutbildningen (Riskettan + Risktvåan) innan du utför teoriprovet och uppkörningen. När du får godkänt på riskettan är den giltig i fem år, vilket innebär att du har fem år på dig att ta körkortet innan du måste gå kursen igen.