info@vagsjotrafikskola.se

Boka Riskettan i Växjö

Vägen till Körkort

Här hittar du information om hur du ska gå tillväga för att ta ditt körkort.

Det krävs ett körkortstillstånd för att få börja övningsköra. Transportstyrelsen behandlar din ansökan först när komplett tillståndsansökan med hälsodeklaration och synintyg registreras.

Ring, mejla eller kom förbi Vägsjö Trafikskola så hjälper vi dig med information och bokning för att komma igång.

• När du är registrera får du tillgång till Elevcentralen och genom den här plattformen kan du välj lärare, boka/avboka körlektioner.
  • Under och efter din första lektion (Start/Testlektion) får du en detaljerad presentation om hur utbildningen går till och dess obligatoriska moment.

För att få bästa effekt på utbildningen och att det ska kosta dig mindre, rekommenderar vi att du studerar teori parallellt med övningskörningen.
Utbildningen omfattar hela 15 inlärningsmoment och vi tar hänsyn till dina eventuella tidigare erfarenheter.

• Del 1- Riskettan
  • Riskettan pågår under minst 180 minuter och innehåller: trötthet, droger, alkohol och andra riskfyllda beteenden i trafiken. Kursen kan genomföras i tidigt skede av utbildningen.
  • Del 2- Risktvåan “HALKBANAN”
  • Omfattar hastighet, säkerhet och körning under särskilda förhållanden som exempelvis halt väglag. För att få ut så mycket av utbildningen rekommenderar vi dig att utföra halkbanan under slutskedet av din utbildning.
Både Riskettan& Risktvåan måste vara genomförda och godkända innan du kan utföra kunskapsprovet och körprovet.

Du kommer att skriva Teoriprovet på Trafikverket när du blir nästan klar med körningen.

Du har fyra månader på dig att klara förarprovet från att du klarade kunskapsprovet.

OBS! Klarar du inte förarprovet inom denna tid (fyra månader) så måste du göra om kunskapsprovet (och bli godkänd) och därefter förarprovet.

På teoriprovetsdagen vi rekommenderar att:

• Du ska vara på plats ca 30 minuter innan hos Trafikverket (bra om jag är i god tid för att du kan göra ditt bästa på provet).
  • Tar med dig din legitimation (ingen legitimation = inget prov)!
  • Du kommer att ta fotot till ditt blivande körkort.
  • Du kommer att titta på film om hur provet ska ser ut.
  • provet  består av 70 frågor.

Provet baseras på 65 frågor och av dessa ska minst 52 st vara rätt för att bli godkänd.
Fem av frågorna är testfrågor som Trafikverket utvärderar om de ska ha med i framtida prov.

Dagen för uppkörning:

• Inspektören hälsar på dig och vill se din legitimation.
  • Innan du åker iväg så går inspektören igenom om hur provet kommer att gå till.
  • körningen pågår i mellan 30-45 minuter.
  • När du kommer tillbaka meddelar inspektören hur provet har gott.

Lycka till!

Vägen till Körkort

Här hittar du information om hur du ska gå tillväga för att ta ditt körkort.

• När du är registrera hos våra skolan får du tillgång till Elevcentralen och genom den här platformen kan du välj lärare, boka/avboka körlektioner som passar din tid.

Utbildningen omfattar hela 16 inlärningsmoment och vi tar hänsyn till dina eventuella tidigare erfarenheter.

• Del 1- Riskettan
  • Del 2- Risktvåan “HALKBANAN”

På teoriprovetsdagen vi rekommenderar att:

• Tar med dig din legitimation (ingen legitimation = inget prov)!
  • Du kommer att ta fotot till ditt blivande körkort.
  • Du kommer att titta på film om hur provet ska ser ut.
  • provet  består av 70 frågor.

Dagen för uppkörning:

• Du träffar din lärare på Vägsjö Trafikskola en timme innan körprovet.
  • Tar med dig din legitimation (ingen legitimation = inget prov)!
  • Vid behov gör du en säkerhetskontroll innan du kör till Trafikverket.
  • Inspektören hälsar på dig och vill se din legitimation.
  • Sedan går ni till bilen för att du ska göra en säkerhetskontroll.
  • körningen pågår i mellan 30-45 minuter.
  • När du kommer tillbaka meddelar inspektören hur provet har gott.

Lycka till!

DU får köra i Sverige direkt efter godkänt prov med giltig ID-handling.