Boka Handledarutbildning

Handledarutbildning

Introduktionsutbildning för er som vill övningsköra privat.​

Om du under din körkortsutbildning vill kunna övningsköra privat måste både du och din handledare gå handledarutbildningen. Kursen är 3 timmar lång och obligatorisk. Boka kursen hos oss så garanterar vi en av bästa konferenslokalerna i stan och en fantastisk kursledare. Hitta tid som passar er genom att trycka på ”knappen” Boka här.

Pris per deltagare 399 kr.

Mest förekommande frågor & svar

Handledarkursen är obligatorisk även för dig som ska vara handledare åt någon som ska börja övningsköra. Det finns dock fler krav som måste uppfyllas för att du ska kunna bli godkänd som handledare:

Du ska ha fyllt 24 år
Du ska ha ett giltigt och svenskt körkort alternativt ett körkort från ett EES-land
Du ska ha haft B-körkort i minst fem år
Däremot kan du INTE bli handledare:

om ditt körkort varit återkallat mer än tre månader under de senaste tre åren på grund av att du brutit mot en viktig trafikregel, exempelvis fortkörning eller kört mot rött ljus
om ditt körkort varit återkallat någon gång under de senaste tre åren på grund av rattfylleri, opålitlighet ur nykterhetssynpunkt eller grova brott
om ditt körkort under de senaste tre åren gällt med villkor om alkolås
om du redan registrerats som handledare för 5 elever

Du behöver INTE gå handledarutbildningen om du enbart ska övningsköra på trafikskola.
Du behöver INTE heller gå handledarutbildning om du ska övningsköra andra fordon än personbil privat.
Du behöver vara över 15 år och 9 månader för att kunna gå kursen.

Det krävs ett körkortstillstånd för att få börja övningsköra. Transportstyrelsen behandlar din ansökan först när komplett tillståndsansökan med hälsodeklaration och synintyg registreras.
Ansökningen gör man hos Transportstyrelsen. kunna gå kursen.

Efter att ni båda har gått handledarutbildningen går du som handledare in på Transportstyrelsens hemsida och ansöker om ett handledarbevis!
Det tar i normalfallet en vecka från att du ansöker tills dess att du får ditt handledarbevis. Ansökan om handledarskap kostar inget extra.

Handledaren och eleven behöver inte gå kursen samtidigt, men båda måste ha gått innan ni kan ansöka om ett handledarbevis. Du kan boka dig Online

Avbokning: 3 dagar innan bokat datum. Du kan avboka via telefon/mail

Handledarboken som är handledarens stöd vid privat övningskörning.

Handledarboken är boken som vänder sig till personer som ska vara handledare vid privat övningskörning. Boken innehåller all praktisk information inför handledarskapet, allt från giltiga tillstånd och utbildningar till krav på fordonet. Alla momenten handledaren behöver gå igenom med eleven finns samlat här.

Pris: 150 kr