Frågor & Svar

Din egen förmåga samt möjlighet att övningsköra hemma spelar stor roll.

Genomsnittseleven tar sitt körkort på ca 2-6 månader. Det som framförallt påverkar hur lång tid det tar att ta körkort är hur mycket tid du har att lägga på utbildningen.

Sedan är det givetvis Trafikverkets väntetider som avgör hur snabbt du kan få en tid för kunskaps- och körprov. Väntetiden brukar vara ca 2-8 veckor men detta kan variera både uppåt och nedåt.

Det är förstås inte enkelt att på förhand veta hur många körlektioner du kommer behöva. Därför betalar vi alltid tillbaka outnyttjade körlektioner (med ett avdrag på 10% för administrativa kostnader)

Du kan boka lektioner genom att ringa till oss eller besöka vårt kontor. Adress och telefonnummer finns under Kontakta Oss

Ja. Detta kan du göra via Elevcentralen. Då krävs det att du är inskriven på skolan.

Räcker inte lektionerna i ditt startpaket kan du köpa extralektioner till ordinarie pris.

Vanliga frågor om intensivkurs

Intensivkurs är det bästa alternativet för dig som vill nå ditt mål om att ta körkort så snabbt och effektivt som möjligt enligt våra riktlinjer.

Olika trafikskolor arbetar olika när man sätter upp en planering för en intensivkurs. Det vanligaste är att man bokar upp alla moment i körkortsutbildningen under ett visst antal veckor. Under de veckorna ska du köra körlektioner, göra riskettan, risktvåan (halkbanan), studera till teoriprovet och bli redo för uppkörningen.

Hur många körlektioner du ska ta när du köper en intensivkurs beror på flera aspekter.

• Har du tidigare erfarenhet av att köra bil?
  • Kommer du ha möjlighet att övningsköra med en handledare?
  •  Hur intensivt kommer du att kunna köra?
Vi rekommenderar dig att boka en testlektion innan du bokar en intensivkurs. Då får du köra med en av våra lärare som kommer ge dig en estimering på vilket paket som passar dig.

Riskettan görs antingen innan du påbörjat Intensivkursen eller under intensivkursens gång. Halkan bokas så sent som möjligt under intensivkursen. Förarprovet bokas när läraren anser att du kan genomföra förarprovet på trafikverket.

Teori

Innan/under intensivkursens gång läser du in teorin och slutför alla faserna på körkortstesterna

Vi rekommenderar starkt att du gör klart ”plugg” fasen på elevcentralen innan du påbörjar intensivkursen.

Körning

Det är en stor fördel om du kan köra närsomhelst under din intensivkurs, dem flesta planerar sin intensivkurs under en semesterperiod eller ett sommarlov och det borde då inte vara något större problem med tiden. Om du kör under en ledighet så försök att ha marginaler, det kan vara så att du behöver en eller två veckor extra.

Ha alltid framförhållning när det gäller bokning av dina extra körlektioner så blir din intensivkurs mycket smidigare.

Kom ihåg att vår intensivkurs är precis som det låter en kurs (utbildning), den syftar på att du ska få kunskaper på kort tid. Du kan alltså inte på förhand förvänta dig att bli färdig efter intensivkursen eller att man automatiskt får ett förarprov, du måste vara beredd på att det kan bli fler körlektioner om utvecklingen inte går som du tänkt dig. Oavsett vilket har du tillgodogjort dig kunskaper som annars kanske skulle tagit flera månader.

Det är naturligtvis viktigt att du är införstådd att allt inte kan gå bra varje dag utan att utvecklingen sker gradvis, vi människor är olika och inlärningen sker på varje individs villkor.

Trafikskolan ansvarar heller inte för trafikverkets tidvis långa väntetider på ett förarprov som ibland kan vara upp till 8 veckor. Givetvis påverkar det vår planering negativt, vi kan heller inte påverka Trafikverkets tider för förarprov, klagomål hänvisas till Trafikverket.

Fördelar:

– du lär dig mycket på kort tid som annars kanske skulle tagit flera månader

– du kör med korta tidsintervaller mellan körlektionerna

– du hinner inte glömma dina kunskaper som du har lärt dig

– läraren är mer fokuserad enbart på din körutbildning

Nackdelar:

– att tillgodogöra sig en komprimerad utbildning kan bli svårt om man har problem med inlärningen

– du kan uppleva att tempot kan vara högt i vissa fall, vilket kan stressa dig om du misslyckas med övningarna

– om man planerar sin tid dåligt, hinner man inte med teorin och körningen faller p.g.a att man saknar kunskaper

– är man nybörjare hinner man kanske inte få automatik på manövreringen vilket ställer till problem vid senare övningar – vid sjukdom eller annan orsak kan kursen bli längre vilket kan försena tidsplaneringen, t ex att ledigheten tar slut.

Försök att planera din ekonomi så att du kan fortsätta köra om det visar sig att du behöver fler körlektioner. Tänk också på att du även måste betala avgifterna tilltransportstyrelsen, dessa avgifter ingår inte i något av våra paket.

Avgifter till transportstyrelsen:

– Körkortstillstånd 00 kr